Bursa'nın Minibüsleri, Bursakart Dönüşümü ve Minibüs Koop

İşin şakası tabi de yani öyle kavga çıkıyor öho kendini geliştirmesi uzun sürüyor olan Bursamıza oluyor

Levent Fidansoy gittiğinden beri tek bir ÖHO bile bağlanmıyor. Yahu Polis Okulu'nun kalan üç beş minibüsü bile boş boş dolaşıyor ortalıkta. Ertuğrulgazi'nin tek dönüşmeyen minibüsü bile nakit düzende çalışmıştı.

Elbette Mehmet Kürşat Çapar, Levent Fidansoy kadar çıkıntı olup sorunlara sebep olmamalı ama geçmiş dönemindeki kadar da taviz vermemeli. Şu an ÖHO yönetimi düzgün ellerde. İş masa başına kalıyor, oturup anlaşmak ve ikna etmek. Bu ikna sadece Burulaş'ın ÖHO'ya yapacağı bir ikna süreci değil, ÖHO yönetiminin oda üyelerine de yapacağı bir ikna süreci. Ramazan Çalan daha göreve yeni geldi ve önünde koskoca dört yılı var. Oy kaygısı güdüp önceki başkan gibi her şeye eyvallah derse ihya olamazlar. Bu şehirde insanların ÖHO sistemine garezi yok, işleyiş ve bazı şoförlerden rahatsız. Kaldı ki Burulaş şoförleri de eski niteliğinde değil, geçmiş dönemlerde şoför krizi nedeniyle direksiyona geçebilen herkes herhangi bir kritere bakılmaksızın işe alındı. ÖHO yönetimine düşen, minibüs inadına sahip üyeleri ikna etmek, ikna olmuyorlarsa plakalarını sattırıp mavi minibüs işletimine yönlendirmek, içerisinde otobüs işletmeyi benimseyen mal sahiplerini tutmak, şoför konusunda seçici olmak ve daha birçok şey. Bunu yapabilirler diye düşünüyorum çünkü ÖHO odasının sadece başkanı değil, yönetim kurulu da eskisine göre çok daha iyi.
 
Elbette Mehmet Kürşat Çapar, Levent Fidansoy kadar çıkıntı olup sorunlara sebep olmamalı ama geçmiş dönemindeki kadar da taviz vermemeli. Şu an ÖHO yönetimi düzgün ellerde. İş masa başına kalıyor, oturup anlaşmak ve ikna etmek. Bu ikna sadece Burulaş'ın ÖHO'ya yapacağı bir ikna süreci değil, ÖHO yönetiminin oda üyelerine de yapacağı bir ikna süreci. Ramazan Çalan daha göreve yeni geldi ve önünde koskoca dört yılı var. Oy kaygısı güdüp önceki başkan gibi her şeye eyvallah derse ihya olamazlar. Bu şehirde insanların ÖHO sistemine garezi yok, işleyiş ve bazı şoförlerden rahatsız. Kaldı ki Burulaş şoförleri de eski niteliğinde değil, geçmiş dönemlerde şoför krizi nedeniyle direksiyona geçebilen herkes herhangi bir kritere bakılmaksızın işe alındı. ÖHO yönetimine düşen, minibüs inadına sahip üyeleri ikna etmek, ikna olmuyorlarsa plakalarını sattırıp mavi minibüs işletimine yönlendirmek, içerisinde otobüs işletmeyi benimseyen mal sahiplerini tutmak, şoför konusunda seçici olmak ve daha birçok şey. Bunu yapabilirler diye düşünüyorum çünkü ÖHO odasının sadece başkanı değil, yönetim kurulu da eskisine göre çok daha iyi.
Burulaştaki kafa şu bi şekilde devam ediyorsaveya çalışıyorsa elleme bu anlaşyış şirketi bu hale getirdi yenilik ve halk yararına yapılacak düzenlemeler sıfır.
 
Levent Fidansoy gittiğinden beri tek bir ÖHO bile bağlanmıyor. Yahu Polis Okulu'nun kalan üç beş minibüsü bile boş boş dolaşıyor ortalıkta. Ertuğrulgazi'nin tek dönüşmeyen minibüsü bile nakit düzende çalışmıştı.

Elbette Mehmet Kürşat Çapar, Levent Fidansoy kadar çıkıntı olup sorunlara sebep olmamalı ama geçmiş dönemindeki kadar da taviz vermemeli. Şu an ÖHO yönetimi düzgün ellerde. İş masa başına kalıyor, oturup anlaşmak ve ikna etmek. Bu ikna sadece Burulaş'ın ÖHO'ya yapacağı bir ikna süreci değil, ÖHO yönetiminin oda üyelerine de yapacağı bir ikna süreci. Ramazan Çalan daha göreve yeni geldi ve önünde koskoca dört yılı var. Oy kaygısı güdüp önceki başkan gibi her şeye eyvallah derse ihya olamazlar. Bu şehirde insanların ÖHO sistemine garezi yok, işleyiş ve bazı şoförlerden rahatsız. Kaldı ki Burulaş şoförleri de eski niteliğinde değil, geçmiş dönemlerde şoför krizi nedeniyle direksiyona geçebilen herkes herhangi bir kritere bakılmaksızın işe alındı. ÖHO yönetimine düşen, minibüs inadına sahip üyeleri ikna etmek, ikna olmuyorlarsa plakalarını sattırıp mavi minibüs işletimine yönlendirmek, içerisinde otobüs işletmeyi benimseyen mal sahiplerini tutmak, şoför konusunda seçici olmak ve daha birçok şey. Bunu yapabilirler diye düşünüyorum çünkü ÖHO odasının sadece başkanı değil, yönetim kurulu da eskisine göre çok daha iyi.
Hocam çok doğru tespitler yapmışsın bence özellikle burulaşın şöför seçimleri şuan öho ve mavi minibüslerden daha kötü en çok katıldığım nokta ise ikna olmayanları mavi minibüse döndürme fikri. ilk dönemler çok düzensizlik olacağı kesindir fakat belli dönem sonra mavi minibüse dönenler kendi istekleri ile kartlı sisteme dönmek isticektir, bunu bursanın en iyi duraklarından olan teleferik minibüs hattında bile kartlı sisteme dönmek istemelerinden bellidir-ki çoğu durak dönüşüm istiyor-
 
Hocam çok doğru tespitler yapmışsın bence özellikle burulaşın şöför seçimleri şuan öho ve mavi minibüslerden daha kötü en çok katıldığım nokta ise ikna olmayanları mavi minibüse döndürme ilk dönemler çok düzensizlik olması kesin fakat belli dönem sonra kendi istekleri ile kartlı sisteme dönecekleri kesindir bunu bursanın en iyi duraklarından olan teleferik hattı bile kartlı sisteme dönmek istemelerinden bellidir-ki çoğu durak dönüşüm istiyor-

Şu an duraklarda genel olarak dönüşümü istemeyen yok (istisnalar hariç). Dönüşüme engel olan veya dönüşümü geciktiren hususlar ise çok açık

1) Hakediş güvencesi. Geçtiğimiz dönemde yaşanan hakediş krizleri halihazırda başvurusu olan onlarca durağın dilekçesini geri çekmesine sebep oldu
2) Burulaş'ın dönüşüm için ileri tarih vermesi. Bu üstteki sebeple doğrudan bağlantılı bir mevzu
3) Görükle durağı dönüşümü. Dönüşüme girmiş diğer durakların gerçekleşen dönüşümleri, dönüşüme girmemiş duraklara cesaret verdi ancak Görükle durağında yaşanan 30 aracın 35G hattında yüksek stresle çalışması durumu duraklarda "Acaba bizde de böyle olur mu?" endişesi oluşturdu.
4) Özel Halk Otobüsleri. Doğu grubu Özel Halk Otobüsleri hak olarak batı grubu veya mavi minibüslerle aynı düzeyde olmasa da Özel Halk Otobüsçüleri Odası'na bağlı. Oda, doğu ve kuzey bölgesinde bu araçlarla faaliyet gösterdiği için mavi minibüslerin dönüşümüne muhalefet ediyor.
5) Minibüs duraklarında plakasını/aracını kiraya verenler. Minibüsçülüğü esas işi olarak yapan, gerektiğinde kendisi araca oturan mal sahipleri dönüşümü benimsiyor ancak plakasını/aracını kiraya veren yatırımcı kesim nakit akışının yerini haftalık/aylık hakedişin almaması için dönüşüme muhalefet ediyor.

Bu düğümler birer birer çözüldü mü ver elini dönüşüm.
 
Ertuğrulgazi durağının kartlı sistemde çalışan 16 M 0294 plakalı Ford Transit'i Karsan Jest ile değişmiştir. Hayırlı olsun.
 
Meskende caddede 5-6 tane jest arka arkaya hep gidiyor trafigin icinden geçiyorlar.+ Teleferik ve Yeşilyayla minibüsleri de eklenince içinden çıkılmaz bir durum oldu
 
Jest yerine Centro da alınabilir aslında ama anlamıyorum. Hayırlı olsun.

Kartlı sisteme entegre olan M xxxx plakalı minibüslerde Centro görmek çok zor. Bunun da iki önemli sebebi var.

1) Centro bir minibüs için çok pahalı
2) Centro fabrikasyon 17+1 otobüs olarak çıkıyor

Centro'ya o kadar para verip üstüne koltuk eksiltip proje çizdirmek herkesin yapabileceği iş değil. İstanbul'da nakit çalışan M plakalı minibüslerde dahi bir yada iki adet Centro var diye biliyorum.

Atak ve novocity life bu işi çözer iş burulaşa düşüyor bu konuda

Otobüs dönüşümü ayrı mevzu. Onun için minibüsçülerle anlaşmak, ortak karara varmak ve UKOME'de 2022/256 sayılı karara otobüs işletimine müsaade edecek düzenlemeyi getirmek. Bunlar şu an için kolay yapılacak iş değil. Sadece Burulaş'a da kalmıyor üstelik.
 
Otobüs dönüşümü ayrı mevzu. Onun için minibüsçülerle anlaşmak, ortak karara varmak ve UKOME'de 2022/256 sayılı karara otobüs işletimine müsaade edecek düzenlemeyi getirmek. Bunlar şu an için kolay yapılacak iş değil. Sadece Burulaş'a da kalmıyor üstelik.
Nedenki 8 metre araca geçecen diyecek o kadar bunda ne var ona görede hat verecek burulaş o kadar hantal bir yapıdaki herşey zor görülüyor.
 
Nedenki 8 metre araca geçecen diyecek o kadar bunda ne var ona görede hat verecek burulaş o kadar hantal bir yapıdaki herşey zor görülüyor.

Minibüsçülerin dönüşümü dediğim 2022/256 sayılı UKOME kararına dayalı yapılıyor ve UKOME, Bursakart sistemine geçecek 16 M xxxx plakalı araçların kartlı sistemde sadece minibüsle hizmet verebileceğine hükmediyor.

UKOME kararına göre minibüsçüler en fazla 16 yolcu koltuğu bulunan her türlü araçla hizmet verebilir. Çift kapılı, tek kapılı, panelvandan imal araç olması fark etmiyor. Ancak minibüsçülerin aldığı minibüsün tipine de Burulaş karışıyor. Yani minibüs dönüşümünde:

Aracın minibüs olması şartı = UKOME
Plakanın hangi marka/model minibüse takılabileceği = BURULAŞ

Dediğim gibi ilgili UKOME kararına düzenleme gelmesi gerekiyor.
 
Minibüsçülerin dönüşümü dediğim 2022/256 sayılı UKOME kararına dayalı yapılıyor ve UKOME, Bursakart sistemine geçecek 16 M xxxx plakalı araçların kartlı sistemde sadece minibüsle hizmet verebileceğine hükmediyor.

UKOME kararına göre minibüsçüler en fazla 16 yolcu koltuğu bulunan her türlü araçla hizmet verebilir. Çift kapılı, tek kapılı, panelvandan imal araç olması fark etmiyor. Ancak minibüsçülerin aldığı minibüsün tipine de Burulaş karışıyor. Yani minibüs dönüşümünde:

Aracın minibüs olması şartı = UKOME
Plakanın hangi marka/model minibüse takılabileceği = BURULAŞ

Dediğim gibi ilgili UKOME kararına düzenleme gelmesi gerekiyor.
Yenişehir'deki çift kapılı Iveco uyuyormu bilmiyorum ama koltuk sayısı 16 olması lazımdı onunda.
 
Yenişehir'deki çift kapılı Iveco uyuyormu bilmiyorum ama koltuk sayısı 16 olması lazımdı onunda.

Minibüsçü özellikle bir dayatma olmadığı sürece kolay kolay otobüs ruhsatlı araçla çalışmaz. Minibüs ruhsatlı aracın vergisi daha düşük. Üstelik şoför 2016 yılından önce B sınıfı ehliyet aldıysa yasal olarak D1 sınıfı ehliyete de sahip olup minibüs kullanabiliyor.

M xxxx plaka kartlı sistem geçişine bu araç UKOME kararına göre uygun ancak Burulaş'a göre uygunluğu tartışılır.

Hatta bu ehliyet farkı nedeniyle Düzce Ulaşım Jest'leri (17+1) faaliyete geçtiğinde minibüs ehliyetli şoförler sınıf yetersizliği nedeniyle ceza yemişti. Böyle bir bilgiyi de vereyim.
 
Polis okulundan kaç araç dönüştü hala bu durak bayağı araçla devam ediyor

Durakta kaç araç var kaçı döndü bilmiyorum ama nakit Polis Okulu minibüslerini ben de görüyorum 4-5 araç olması lazım. Bunlar nasıl para kazanıyor, binen oluyor mu şaşırıyorum.

Benim merak ettiğim mevzu şu. Çirişhane durağı ile başlayan 2022/256 dönüşümü içerdiği bir maddeden dolayı duraktaki toplam araçların en az %70'i talep ettiğinde kartlı sistemden çıkıp eski düzene geri dönebilme hakkına sahip.

Sizce hakediş krizleri, dönüşümün tam verimli olmaması gibi sebepler dönüşüme girmiş 6 durağın kartlı sistemdeki araçlarının eski düzene geri dönmesi ihtimalini yükseltir mi, geri dönüşüm yapılır mı?
 
Geri dönüş bence o duraklarda olmaz çünkü nakit sisteminde çalışan duraklar Bursa nın en az kazanan duraklarıydı ne olursa olsun kartlı sistemde yolcuları ve karları arttı özellikle polisokulu ve ertuğrulgazi durakları için. Gürsü ve kestel araçları paralı ilen en fazla 5 tam tur attıkları için(araç sayıları çok fazla olduğundan dolayı) yine kartlı sistemde araçların tur sayıları ve buna bağlı olarak yolcu potansiyelleri arttı ben kolay kolay paralı sistemlere döneceklerime düşünmüyorum
 
Geri dönüş bence o duraklarda olmaz çünkü nakit sisteminde çalışan duraklar Bursa nın en az kazanan duraklarıydı ne olursa olsun kartlı sistemde yolcuları ve karları arttı özellikle polisokulu ve ertuğrulgazi durakları için. Gürsü ve kestel araçları paralı ilen en fazla 5 tam tur attıkları için(araç sayıları çok fazla olduğundan dolayı) yine kartlı sistemde araçların tur sayıları ve buna bağlı olarak yolcu potansiyelleri arttı ben kolay kolay paralı sistemlere döneceklerime düşünmüyorum

Ben de olacağını sanmıyorum çünkü dönüşümün öncüsü Çirişhane'nin kartlı sisteme geçişi tam da dediğiniz durumdan gerçekleşti. "Nakitte de kazanamıyorduk, en azından bunu deneyelim. Nasılsa kaybedecek bir şeyimiz kalmadı." şeklinde yapılan dönüşümün sonunda B2D hattı yüzlerini güldürdü. B2A ve B2C maalesef bir B2D potansiyelini yakalayamadı. B2A yolcu sayısı ve geliri bakımından en az B2D seviyesinde olsaydı zaten hattın önceki yüklenicisi Batı ÖHO bu hattı Çirişhane minibüslerine vermezdi :)

Ben B2A ve B2C'nin birleştirilip tek bir hat olarak hizmet vermesi gerektiği kanaatindeyim. Bu iki hattın da amacına doğrudan hizmet verecek birleşik güzergahlı tek bir hattı en iyi şekilde planlamak ta minibüsçüler ile Burulaş'a kalıyor. Şahsen B2C'nin Beşyol - Kent Meydanı arasını Yalova Yolu üzerinden kullanmasını ölü bir güzergah olarak görüyorum.

Gürsu durağı için D23'ün bu durağa devri, Görükle için ise hat değişikliği, kalan araçların da sisteme dahili ve ardından ona göre tüm durağın işleyişini belirleme gerekiyor. Kestel için herhangi bir düzenleme ihtiyacı yok sanırım ama Ertuğrulgazi/Polis Okulu'nun G8 hattı için bir şeyler yapılmalı resmen ölü hat yazık günah. Ya Heykel'e çıkarılsın ya da kapatılsın derim. Kapatılmasının ardından artacak araçlarla da Doğu ÖHO ile anlaşabilirlerse 28A hattının durağa devri yapılarak çözüm sağlanır.
 
Gürsu durağının d23 hattını alacağını düşünmüyorum ölü km fazla olduğu için, doğu öho olduğu sürece doğu mikrobüslerinin heykel güzergahı olabilceğini ihtimal vermiyorum , ertuğrulgazi durağı G6 hattını işletmek istediğini duymuştum
 
Gürsu durağının d23 hattını alacağını düşünmüyorum ölü km fazla olduğu için, doğu öho olduğu sürece doğu mikrobüslerinin heykel güzergahı olabilceğini ihtimal vermiyorum , ertuğrulgazi durağı G6 hattını işletmek istediğini duymuştum

Ölü km dediğiniz sefer harici yapılan yola deniliyor. Örneğin D23 hattında çalışan Burulaş araçlarının tamamı sabah ilk seferlerini TOKİ'den gerçekleştirecek olduğunda bu araçların tamamı Servis Dışı olarak Gürsu'dan TOKİ'ye gidecek. Ölü km budur. Hatta çalışan tüm araçların ilk seferleri metrodan gerçekleştirildiğinde ölü km olmayacak. Bildiğim kadarıyla da bu hattın yolcu yoğunluğu yüksek. Öyle olmasa zaten Burulaş bu hattı 12 metrelik otobüslerle işletmez. Bence D23 Gürsu minibüslerine verilebilir.

Doğu ÖHO varken minibüslerin Heykel güzergahı olmayacağı ihtimali geçerli bir ihtimal ancak şu an doğuda dönüşüme girenler bir tek Ertuğrulgazi/Polis Okulu, Gürsu ve Kestel. Yarın öbür gün Vatan, Samanlı, Erikli, Esenevler, Yeşilyayla gibi duraklar dönüşüme girdiğinde mecbur bu duraklara Heykel hattı verilecek, Doğu ÖHO yeniden yapılanacak. Çünkü yasal dayanaklar ve kazanılmış haklar bakımından Doğu Minibüsleri > Doğu ÖHO

Ertuğrulgazi şu an G6 ve 28 hatlarını devralmak istiyor ancak araçları yetmiyor. Polis Okulu durağında kalan son 4-5 araç dönüşüme girerse belki bununla ilgili çalışma yapılır ama G6 ısmarlama bir hat ve yolcu potansiyeli bakımından da ölü. Para kazanamazlar yani.
 
Ölü km dediğiniz sefer harici yapılan yola deniliyor. Örneğin D23 hattında çalışan Burulaş araçlarının tamamı sabah ilk seferlerini TOKİ'den gerçekleştirecek olduğunda bu araçların tamamı Servis Dışı olarak Gürsu'dan TOKİ'ye gidecek. Ölü km budur. Hatta çalışan tüm araçların ilk seferleri metrodan gerçekleştirildiğinde ölü km olmayacak. Bildiğim kadarıyla da bu hattın yolcu yoğunluğu yüksek. Öyle olmasa zaten Burulaş bu hattı 12 metrelik otobüslerle işletmez. Bence D23 Gürsu minibüslerine verilebilir.

Doğu ÖHO varken minibüslerin Heykel güzergahı olmayacağı ihtimali geçerli bir ihtimal ancak şu an doğuda dönüşüme girenler bir tek Ertuğrulgazi/Polis Okulu, Gürsu ve Kestel. Yarın öbür gün Vatan, Samanlı, Erikli, Esenevler, Yeşilyayla gibi duraklar dönüşüme girdiğinde mecbur bu duraklara Heykel hattı verilecek, Doğu ÖHO yeniden yapılanacak. Çünkü yasal dayanaklar ve kazanılmış haklar bakımından Doğu Minibüsleri > Doğu ÖHO

Ertuğrulgazi şu an G6 ve 28 hatlarını devralmak istiyor ancak araçları yetmiyor. Polis Okulu durağında kalan son 4-5 araç dönüşüme girerse belki bununla ilgili çalışma yapılır ama G6 ısmarlama bir hat ve yolcu potansiyeli bakımından da ölü. Para kazanamazlar yani.
G6 eğitim minibüsleri kaldırılınca onun yerine açıldı kapanma ihtimali olduğunu sanmıyorum
 
Geri