Bursa'nın Minibüsleri, Bursakart Dönüşümü ve Minibüs Koop

G6 eğitim minibüsleri kaldırılınca onun yerine açıldı kapanma ihtimali olduğunu sanmıyorum

Kapanmaz tabii ona bakarsan yolcu sayısı çok düşük ne hatlar çalışıyor. Sadece ne zaman görsem yolcusu ya yok ya da çok az. G6 minibüsçülere devredilirse güzergah değişikliği istenmesi işten bile değil. Eğitim Mahallesi - Metro besleme amacına yine hizmet eder ama bakarsın ta Yıldırım Belediyesi'ne kadar gitmez. Tamamen örnek.
 
Ölü km dediğiniz sefer harici yapılan yola deniliyor. Örneğin D23 hattında çalışan Burulaş araçlarının tamamı sabah ilk seferlerini TOKİ'den gerçekleştirecek olduğunda bu araçların tamamı Servis Dışı olarak Gürsu'dan TOKİ'ye gidecek. Ölü km budur. Hatta çalışan tüm araçların ilk seferleri metrodan gerçekleştirildiğinde ölü km olmayacak. Bildiğim kadarıyla da bu hattın yolcu yoğunluğu yüksek. Öyle olmasa zaten Burulaş bu hattı 12 metrelik otobüslerle işletmez. Bence D23 Gürsu minibüslerine verilebilir.

Doğu ÖHO varken minibüslerin Heykel güzergahı olmayacağı ihtimali geçerli bir ihtimal ancak şu an doğuda dönüşüme girenler bir tek Ertuğrulgazi/Polis Okulu, Gürsu ve Kestel. Yarın öbür gün Vatan, Samanlı, Erikli, Esenevler, Yeşilyayla gibi duraklar dönüşüme girdiğinde mecbur bu duraklara Heykel hattı verilecek, Doğu ÖHO yeniden yapılanacak. Çünkü yasal dayanaklar ve kazanılmış haklar bakımından Doğu Minibüsleri > Doğu ÖHO

Ertuğrulgazi şu an G6 ve 28 hatlarını devralmak istiyor ancak araçları yetmiyor. Polis Okulu durağında kalan son 4-5 araç dönüşüme girerse belki bununla ilgili çalışma yapılır ama G6 ısmarlama bir hat ve yolcu potansiyeli bakımından da ölü. Para kazanamazlar yani.
D23 hattı için çözümler bulunabilir
Doğu minibüslerinin tamamı kartlı sisteme de geçse bile duraklardaki araç sayıları şuan bile yetersiz durak bazlı ancak durak birleşimi olursa ekstra hatlar olabilir ki bence doğu minibüsleri için birleşme yakın bölgelerde 2-3 durak şeklinde olmalı örneğin isabey cumalızık karapınar durakları birleşebilir ,erikli ile esenevler gibi
 
D23 hattı için çözümler bulunabilir
Doğu minibüslerinin tamamı kartlı sisteme de geçse bile duraklardaki araç sayıları şuan bile yetersiz durak bazlı ancak durak birleşimi olursa ekstra hatlar olabilir ki bence doğu minibüsleri için birleşme yakın bölgelerde 2-3 durak şeklinde olmalı örneğin isabey cumalızık karapınar durakları birleşebilir ,erikli ile esenevler gibi

Ertuğrulgazi - Polis Okulu tarzı birleşim elbette olur ama tüm durakların birleşmesi çok zor çünkü aynı esnaf odasına bağlı olmayan duraklar da var. Kestel durağı Kestel Şoförler Odası'na, Gürsu durağı Gürsu Şoförler Odası'na, diğer duraklar Bursa Minibüsçüler Odası'na bağlı.

Şu an nakit sistemde beyaz renkli çalışan M plakalı Uludağ, Kuştepe ve Mudanya minibüsleri de keza Bursa Minibüsçüler Odası'na bağlı değil.

Dönüşümün devamında benim en çok ihtimal verdiğim durak birleşimi Çirişhane ve Soğanlı olur. Çünkü şu an Çirişhane'nin herhangi bir durak arsası yok. Soğanlı ile birleştiklerinde güçleneceklerdir. Üstelik Çirişhane'nin nakit - kartlı toplam 24 aracı ve Soğanlı'nın mevcut 25 aracı toplamda 49 araç ile çok iyi işletim gerçekleştirebilir. Diğer durak birleşimleri de mümkün elbette.
 
Açıköğretim sınavı nedeniyle Uludağ Üniversitesi'ndeydim. 35G'de bir tane bile panelvan bozması araç görmedim. Boxer olduğunu hatırladığım 16 M 0461 de Jest olmuş.

Sanırım "burunsuz araç" şartı geri getirildi. Yakın zamanda da Ertuğrulgazi'deki birkaç panelvan bozması araç Jest ile değişmişti.

Görükle ve Ertuğrulgazi dönüşümlerinin ilk zamanında şoförlerden ve mal sahiplerinden bu panelvanların geçici olup sonra Jest ile değişiminin isteneceğini duymuştuk. Uzun bir süre çalışınca ve bir süre önce de araç serbestliği haberini alınca Jest mevzusunun bittiğini düşünüyordum. Yakın zamanda serbestlik kaldırılmış olmalı.
 
Açıköğretim sınavı nedeniyle Uludağ Üniversitesi'ndeydim. 35G'de bir tane bile panelvan bozması araç görmedim. Boxer olduğunu hatırladığım 16 M 0461 de Jest olmuş.

Sanırım "burunsuz araç" şartı geri getirildi. Yakın zamanda da Ertuğrulgazi'deki birkaç panelvan bozması araç Jest ile değişmişti.

Görükle ve Ertuğrulgazi dönüşümlerinin ilk zamanında şoförlerden ve mal sahiplerinden bu panelvanların geçici olup sonra Jest ile değişiminin isteneceğini duymuştuk. Uzun bir süre çalışınca ve bir süre önce de araç serbestliği haberini alınca Jest mevzusunun bittiğini düşünüyordum. Yakın zamanda serbestlik kaldırılmış olmalı.
Dün akşam 35G hattında bir adet panelvan görmüştüm. Hatta içimden ''Allah Allah o kadar panelvan vardı, koca yolda sadece 1 tane denk geldi
sanırım'' dedim :D Olur mu, olur. Zaten Görükle durağının 1 aracıda kazalıydı. Araç çarpması sonucu boşluğa fırlamıştı. Yazık oldu panelvanlara..
 
Çirişhane durağının kartlı sistemdeki 16 M 0106 plakalı 2022 model Karsan Jest+ aracı 2024 model sıfır Karsan Jest+ ile yenilenmiştir.

Karsan Jest+'in iki yıldır sıfır olarak 2024 modelleri satılıyor hâlâ bitmemiş mi? İşin garibi 2025 ve 2026 model Jest görmedim hiç.
 
Çirişhane durağının kartlı sistemdeki 16 M 0106 plakalı 2022 model Karsan Jest+ aracı 2024 model sıfır Karsan Jest+ ile yenilenmiştir.

Karsan Jest+'in iki yıldır sıfır olarak 2024 modelleri satılıyor hâlâ bitmemiş mi? İşin garibi 2025 ve 2026 model Jest görmedim hiç.
Nasıl bir üretim oldu da bunlar elde kaldı ya da kim stok yaptı?
 
Daha garibi Karsan Atak'ta da aynı durum var.

Burulaş'ın aldığı son 9 Atak, Akçalar Koop. 2 Atak'ı, geçen yıl Minibüs Koop.'un aldığı 10 Atak da 2024 model.

Üstelik Atak'ın daha GSR uyumlu modeli de iç piyasada yok.
Fabrika 2024'te coşmuş üretimde. Bu arada son iki yılda sözleşmeli olarak aldıkları işçilerin çoğunun sözleşmesini yenilemedi. İşçilerin çoğu otomotiv tecrübeli bizzat hatlarda çalışmış ve emekli kişilerdi.
 
Bursada minibüslerin güzergahlarını gösteren hiçbir ibare yada internette kayıt yok bu minibüsçüler bu işlerle neden uğraşmıyor güzergahları bilmeyen bayağı insan olduğunu düşünüyorum özellikle Batı bölgesi

Esnaflar, özellikle de toplu taşıma / ticari araç esnafları maalesef gördüğümüz üzere değişime ve gelişime dirençli gruplar. Özellikle halkın tepkisi ya da yerel yönetimlerin / hükümetin dayatmaları olmadığı sürece hiçbir ilerleme kaydetmezler. Görükle durağı gibi sosyal medya hesabı üzerinden çizelgelerini güncel olarak yayınlayan yok denecek kadar az.

Bunu esnaf yapmıyorsa belediye veya Burulaş yapmalı dersek Burulaş'ın da bir inadı, bütünleşik bilet sistemine dahil olmayan hiçbir hatta sitesinde yer vermiyor. Zaten Fahrettin Beşli döneminde yapılan Burulaş web sitesi güncellemesinde bütünleşik bilet sistemine dahil hatları görebildiğimiz liste de kaldırıldı. Bir ulaşım sitesinde toplu taşıma hatlarını A'dan Z'ye liste halinde görememek nedir ya?
 
Veremezki ukomenin hatları bunlar burulaşın değil koordinasyon merkezi yayınlasın bence hepsi bursakarta geçsinde burulaş yayınlar.

Bursa Büyükşehir Belediyesi kendi sitesinde yayınlasın demek istedin sanırım. Bu da olabilir Burulaş ta yayınlayabilir pek âlâ.

Mavi (veya beyaz) M plaka minibüsleri bir kenara koyalım. Bursakart sisteminde olmayan kırsal hatlarında çalışan araçlarda kabak gibi BURULAŞ logosu yer alıyor. Sözleşmeliler yani. En azından bunlar da yayınlanabilir.
 
Burulaş yetkililerinin forumumuzu ve ilgili başlıkları takip ettiğini düşünerek minibüs dönüşümüyle ilgili hangi durakların birleşik dönüşüme sokulup hangi durağa hangi hatların verilebileceği konusunda bir fikrimi sunmak istiyorum. Bu fikir durakların nakit düzendeki performansı, duraklardaki araçların modellerinden yola çıkarak öngörülen maddi durumları ve işletilen hatların güzergahları doğrultusunda üretilmiştir.

Bursa'daki minibüs duraklarını bu başlığın 7. sayfasındaki 175 numaralı mesajdan görüntüleyebilirsiniz.
Yeni açılabilecek hatlar satırında belirtilen hatlar nakit düzendeki mevcut güzergahlarının bütünleşik bilet sistemi içerisindeki versiyonu olabilir.
Aynı satırda birden fazla durağın yer alması, o durakların birleşimi önerisidir.

DuraklarDevirle Verilebilecek HatlarYeni Açılabilecek Hatlar
Uludağ - Kuştepe¹2C, 4A, 4B, 4İ, G1, G2, G3, 60B, 60KUludağ - Bursa
Demirtaş - Hipodrom²17A, 17C, 17F, 17M, 17S, 18Y, 19B, D3³Hipdrom durağı tarafından işletilen köy hatları bütünleşik bilet sisteminde işletime alınabilir.
Ovaakça17B, 17E, 17H17K⁴, Ovaakça içerisinde toplu taşıma gitmeyen bölgeler için yeni hatlar
Küçükbalıklı16A, 16İ, 18, 19E
Başaran16S, 19İ
Vatan20, 20A, D1B, D2
Erikli23, 23AEski (2015 öncesi) D1 güzergahına benzer aktarmada ücretsiz metro besleme hattı, Bağlaraltı ve Fidyekızık'tan Kent Meydanı'na gidecek hat.
ÇalıB31, B31A, B32, B32A
Soğanlı - Çirişhane⁵B1, B1B, 15, 15H, 19D15İ⁶
Samanlı21, D1, D9
CumalıkızıkD8, D8A, D10Cumalıkızık'a en yakın metro istasyonundan aktarmada ücretsiz bir hat.
Yeşilyayla25BMevcut güzergahı hat kodu verilerek işletilebilir + Yeşilyayla'dan 152 Evler yahut Arabayatağı istasyonuna aktarmada ücretsiz hat
SinandedeMevcut güzergahı hat kodu verilerek işletilebilir, Davutdede İstasyonu'na kadar çalışacak aktarmada ücretsiz hat açılabilir, Ortayol dolmuşlarının yerini almak üzere Ortayol Sokak geçişli hat açılabilir
Teleferik3P, 3MU, 37, G4 (türevleri), (belki) B38Teferrüç - Kent Meydanı veya Teferrüç - Şehreküstü (direkt) ring hattı
Vakıf22C, D4, D4A22C Kent Meydanı geçişli versiyonu
İsabeyD6, D6A
EsenevlerErikli ile birleşirse 24B, 24DEski (2015 öncesi) D2 hattı gibi Otosansit - Arabayatağı hattı devreye girebilir, Kent Meydanı varışlı mevcut hatları kod verilip işletilebilir
Yavuzselim21C
KarapınarD7Mevcut güzergahı kod verilip işletilebilir

İlçe M plakalı minibüsler ile ilgili bir fikir üretilmemiştir.
Belirlenen hatlar yapılan tespitle sınırlıdır. Bölge talebine göre değişkenlik gösterebilir.
Birden fazla durak bölgesine hizmet veren hatlar (D2A, D1A vs.) iş barışı nedeniyle değerlendirilmemiştir.

¹ Uludağ durağı yalnızca kış sezonunda yüksek performans sergileyebildiğinden Kuştepe ile birleşim düşünülmüştür.
² T2 hattının Demirtaş'a uzatılması planı olduğundan Eski Gemlik Yolu güzergahının değerlendirilebilmesi amacıyla birleşim düşünülmüştür.
³ Hipodrom durağının Zafer tabelalı güzergahı olduğundan D3 devri uygun bulunmuştur.
⁴ Geçmiş dönemde UKOME'ye sunulan ancak onaylanmayan Karabalçık - Terminal hattıdır.
⁵ Çirişhane durağının koşulları (durak arsası vs.) birleşimi uygun göstermiştir.
⁶ Soğanlı - Kent Meydanı - Heykel güzergahlı eski Burulaş hattıdır.

Hazırladığım bu paylaşımı umarım beğenirsiniz.
 
Burulaş yetkililerinin forumumuzu ve ilgili başlıkları takip ettiğini düşünerek minibüs dönüşümüyle ilgili hangi durakların birleşik dönüşüme sokulup hangi durağa hangi hatların verilebileceği konusunda bir fikrimi sunmak istiyorum. Bu fikir durakların nakit düzendeki performansı, duraklardaki araçların modellerinden yola çıkarak öngörülen maddi durumları ve işletilen hatların güzergahları doğrultusunda üretilmiştir.

Bursa'daki minibüs duraklarını bu başlığın 7. sayfasındaki 175 numaralı mesajdan görüntüleyebilirsiniz.
Yeni açılabilecek hatlar satırında belirtilen hatlar nakit düzendeki mevcut güzergahlarının bütünleşik bilet sistemi içerisindeki versiyonu olabilir.
Aynı satırda birden fazla durağın yer alması, o durakların birleşimi önerisidir.

DuraklarDevirle Verilebilecek HatlarYeni Açılabilecek Hatlar
Uludağ - Kuştepe¹2C, 4A, 4B, 4İ, G1, G2, G3, 60B, 60KUludağ - Bursa
Demirtaş - Hipodrom²17A, 17C, 17F, 17M, 17S, 18Y, 19B, D3³Hipdrom durağı tarafından işletilen köy hatları bütünleşik bilet sisteminde işletime alınabilir.
Ovaakça17B, 17E, 17H17K⁴, Ovaakça içerisinde toplu taşıma gitmeyen bölgeler için yeni hatlar
Küçükbalıklı16A, 16İ, 18, 19E
Başaran16S, 19İ
Vatan20, 20A, D1B, D2
Erikli23, 23AEski (2015 öncesi) D1 güzergahına benzer aktarmada ücretsiz metro besleme hattı, Bağlaraltı ve Fidyekızık'tan Kent Meydanı'na gidecek hat.
ÇalıB31, B31A, B32, B32A
Soğanlı - Çirişhane⁵B1, B1B, 15, 15H, 19D15İ⁶
Samanlı21, D1, D9
CumalıkızıkD8, D8A, D10Cumalıkızık'a en yakın metro istasyonundan aktarmada ücretsiz bir hat.
Yeşilyayla25BMevcut güzergahı hat kodu verilerek işletilebilir + Yeşilyayla'dan 152 Evler yahut Arabayatağı istasyonuna aktarmada ücretsiz hat
SinandedeMevcut güzergahı hat kodu verilerek işletilebilir, Davutdede İstasyonu'na kadar çalışacak aktarmada ücretsiz hat açılabilir, Ortayol dolmuşlarının yerini almak üzere Ortayol Sokak geçişli hat açılabilir
Teleferik3P, 3MU, 37, G4 (türevleri), (belki) B38Teferrüç - Kent Meydanı veya Teferrüç - Şehreküstü (direkt) ring hattı
Vakıf22C, D4, D4A22C Kent Meydanı geçişli versiyonu
İsabeyD6, D6A
EsenevlerErikli ile birleşirse 24B, 24DEski (2015 öncesi) D2 hattı gibi Otosansit - Arabayatağı hattı devreye girebilir, Kent Meydanı varışlı mevcut hatları kod verilip işletilebilir
Yavuzselim21C
KarapınarD7Mevcut güzergahı kod verilip işletilebilir

İlçe M plakalı minibüsler ile ilgili bir fikir üretilmemiştir.
Belirlenen hatlar yapılan tespitle sınırlıdır. Bölge talebine göre değişkenlik gösterebilir.
Birden fazla durak bölgesine hizmet veren hatlar (D2A, D1A vs.) iş barışı nedeniyle değerlendirilmemiştir.

¹ Uludağ durağı yalnızca kış sezonunda yüksek performans sergileyebildiğinden Kuştepe ile birleşim düşünülmüştür.
² T2 hattının Demirtaş'a uzatılması planı olduğundan Eski Gemlik Yolu güzergahının değerlendirilebilmesi amacıyla birleşim düşünülmüştür.
³ Hipodrom durağının Zafer tabelalı güzergahı olduğundan D3 devri uygun bulunmuştur.
⁴ Geçmiş dönemde UKOME'ye sunulan ancak onaylanmayan Karabalçık - Terminal hattıdır.
⁵ Çirişhane durağının koşulları (durak arsası vs.) birleşimi uygun göstermiştir.
⁶ Soğanlı - Kent Meydanı - Heykel güzergahlı eski Burulaş hattıdır.

Hazırladığım bu paylaşımı umarım beğenirsiniz.
Bende İnegöl içindeki nakit ile çalışan Cerrah, Hamzabey, Hocaköy gibi ve köy dolmuşları için önerilerim var.
İnegöl'ün Üniversite tarafına veya Çevreyolu tarafına Cerrah tarafındaki dolmuşlar için bir kalkış noktası (Doğu Garajı gibi Batı Garajı yapılabilir.)
Cerrah Kooperatifi'ndeki araçların güzergahları 611M olacak şekilde Bursakart uygulamasına eklenip "Bursa Mikrobüsü kaplaması sarı renginde" çalıştırılabilir ve dönüştürülebilir ki dolmuşlar 611 hattına göre boş çalışıyor 611 hattı daha dolu ondan entegre hatta girebilirler.
Hocaköy gibi dolmuşların da Bursakart sistemine entegresi olabilir.
Çavuşköy gibi köylerin dolmuşların kalkış noktaları genelde çok alakasız konumlar oluyor.(Market önü falan gibi) ondan bir Batı Garajı yapılması şart oldu.
Aklıma gelenler bunlar umarım beğenirsiniz.
 
Bende İnegöl içindeki nakit ile çalışan Cerrah, Hamzabey, Hocaköy gibi ve köy dolmuşları için önerilerim var.
İnegöl'ün Üniversite tarafına veya Çevreyolu tarafına Cerrah tarafındaki dolmuşlar için bir kalkış noktası (Doğu Garajı gibi Batı Garajı yapılabilir.)
Cerrah Kooperatifi'ndeki araçların güzergahları 611M olacak şekilde Bursakart uygulamasına eklenip "Bursa Mikrobüsü kaplaması sarı renginde" çalıştırılabilir ve dönüştürülebilir ki dolmuşlar 611 hattına göre boş çalışıyor 611 hattı daha dolu ondan entegre hatta girebilirler.
Hocaköy gibi dolmuşların da Bursakart sistemine entegresi olabilir.
Çavuşköy gibi köylerin dolmuşların kalkış noktaları genelde çok alakasız konumlar oluyor.(Market önü falan gibi) ondan bir Batı Garajı yapılması şart oldu.
Aklıma gelenler bunlar umarım beğenirsiniz.

Cevaba sondan başlayacağım. İnegöl ulaşımı hakkında neredeyse hiçbir şey bilmediğim için hatlara dair önerilerinizi beğenmek ya da beğenmemek ile ilgili bir sonuca varamıyorum. Sadece bir fikir üretmiş olmanızı ve hatları bir alana toplama önerinizi beğendim.

Bu başlıkta konuştuğumuz kartlı sistem dönüşümü ağırlıklı olarak 2022/256 kararıyla yapılan M plakalı araçlardaki dönüşüm olduğundan ilçelerdeki nakit çalışan sözleşmeli araçları pek hesaba katmıyoruz. Bahsettiğim dönüşüm sizde sadece Cerrah araçlarına yapılabilir, diğer nakit araçlarda yapılacak dönüşüm dağ ilçelerindeki yapılan dönüşüm prosedürüne tabi tutulur.

Tabii kartlı sistem olması her zaman iyidir. Yeter ki dolum/satış bayi ağı geniş olsun, alternatif ödeme yöntemleri sunulsun.
 
Sinandede Emir Sultan heykel geçişli hat olabilir çok da kullanılır 3C nin alternatifi olur. Tabi heykel hattı verirler mi orası muamma
Teleferik kendi güzergahında 2 tane hat yapılabilir temenyerine giden hat ve teleferik durağı olarak. G4 ü alırlar mı bilmiyorum
Yeşilyayla durağı kendi güzergahında çalışabilir
 
Bu başlıkta konuştuğumuz kartlı sistem dönüşümü ağırlıklı olarak 2022/256 kararıyla yapılan M plakalı araçlardaki dönüşüm olduğundan ilçelerdeki nakit çalışan sözleşmeli araçları pek hesaba katmıyoruz. Bahsettiğim dönüşüm sizde sadece Cerrah araçlarına yapılabilir, diğer nakit araçlarda yapılacak dönüşüm dağ ilçelerindeki yapılan dönüşüm prosedürüne tabi tutulur.

Tabii kartlı sistem olması her zaman iyidir. Yeter ki dolum/satış bayi ağı geniş olsun, alternatif ödeme yöntemleri sunulsun.
Kartlı sistemde ek olarak İnegöl-Yenişehir arası bile kartlı sisteme dönebilir ki nakit ne kadar sık bulunulsa da alternatif ödeme sistemleri ile validatöre kredi kartı okutarak veya tek seferlik bu seferler için "İl-İlçe" arası çalışacak kartlar tek kullanımlık kartlar bile olabilir hatta Bursakart uygulamasında buna ait bir yer bile eklenilebilir.
Ek olarak İnegöl'deki M plakaları araçlar sadece İnulaş'a bağlı araçlar. Özyenice, Kurşunlu Koop (641),Cerrah Dolmuşları o da M plaka değil farklı plakalar ile çalışıyorlar. İnegöl'de mesela köy diye sayılabilecek Çitli (642) hattı ile kartlı sistem yapılıyor. İnegöl'de neredeyse yakın sayılabilecek Şipali Mahallesi'ne 614 hattının uzatılması konusunda bir fikrim vardı fakat ilçe içi hattın köyden başlatılması belki fiyat tarifesini değiştirebilir ondan bunun olumsuz olabileceği kaanatine vardım.
Cerrah araçlarının dönüşümü İnulaş'a da artı sağlar zaten dolmuşları tam kapasite çalışmıyor gözlemlediğim kadar isteyen 611'e biniyor isteyen dolmuşa aynı Bursa'daki mantık Görükle'ye inmek isteyen 1TG'ye veya Görükle dolmuşuna biner.
 
Geri