M10 Pendik-SGH Metro Hattı / Pendik - Fevzi Çakmak (Hastane) Etabı

İBB Genel Sekreter Yardımcısı Doç. Dr. Pelin Alpkökin:

İBB Başkan Vekilimiz Sn. Nuri Aslan ile birlikte, yapımı devam eden Kadıköy-Tavşantepe-Kaynarca ve Kaynarca-Pendik-Tuzla Hatlarımızın yolculu entegrasyonu Kaynarca Merkez İstasyonu’nda incelemelerde bulunduk. 🚇🏗️

2019 yılında neredeyse sıfırdan başlattığımız hattımızın geçerliliğini yitirmiş tüm projelerini yeniden tasarladık. Uluslararası kredi ve Eurobond ihracıyla finansman sağlayarak projeyi tekrar hayata geçirdik. Bugün itibarıyla hattımızda fiziki ilerleme %88 seviyesine ulaştı.

Ankara’daki Bozankaya fabrikasında araç üretimleri devam eden hattımızı 2027 yılının başında yolculu işletmeye almayı hedefliyoruz. 💪🏻🚊

Hat hizmete girdiğinde Pendik Sahil’den Sabiha Gökçen Havalimanı’na doğrudan ulaşım sağlanacak. ✈️

Projenin bu aşamaya gelmesinde emeği bulunan tüm ekibe ve sahada çalışan emekçilerimize teşekkür ediyorum.♥️

1773498459230.webp
 
İBB'nin yayınladığı 2025 Faaliyet raporunda Pendik Merkez - Kaynarca Merkez - Fevzi Çakmak Metro Hattı için şunlar yazılmış:

Hat; 6 km uzunluğunda olup üzerinde 2 adet istasyon mevcuttur. Tek yönde saatte 61.800 yolcu taşıma kapasiteli olarak planlanmıştır.

Hattın yapılması ile Pendik Merkez İstasyonu’nda MARMARAY işletmesine, Kaynarca Merkez İstasyonu’nda, M4 Kadıköy-Sabiha Gökçen Havalimanı Metro Hattı’na entegrasyon sağlanacaktır.

Metro Hattının 1.Etabında % 33 seviyesinde fiziksel ilerleme gerçekleştirilmişken Yüklenici, Cumhurbaşkanı Kararnamesi doğrultusunda işi Temmuz 2022 tarihinde tek taraflı feshetmiştir.

Hazine ve Maliye Bakanlığı’ndan gerekli izinler alınarak Kaynarca-Pendik-Tuzla Metro Hattı’nın 1. Etabı olan Pendik Merkez-Kaynarca Merkez-Fevzi Çakmak Metro Hattı ihalesi 14 Eylül 2022 tarihinde yapılmış ve 14 Ekim 2022 tarihinde yer teslimi yapılarak hatta yeniden çalışmalara başlanmıştır.

Hatta elektromekanik işler başlamış olup Pendik Merkez- Kaynarca Merkez-Fevzi Çakmak Hattı Metrosu projesinde güncel fiziksel ilerleme 2025 yılı sonu itibarıyla % 87,5 seviyesine ulaşmıştır. Hattın 2027 yılı ilk çeyreğinde hizmete açılması planlanmaktadır.
 
İBB'nin yayınladığı 2025 Faaliyet raporunda Pendik Merkez - Kaynarca Merkez - Fevzi Çakmak Metro Hattı için şunlar yazılmış:

Hat; 6 km uzunluğunda olup üzerinde 2 adet istasyon mevcuttur. Tek yönde saatte 61.800 yolcu taşıma kapasiteli olarak planlanmıştır.

Hattın yapılması ile Pendik Merkez İstasyonu’nda MARMARAY işletmesine, Kaynarca Merkez İstasyonu’nda, M4 Kadıköy-Sabiha Gökçen Havalimanı Metro Hattı’na entegrasyon sağlanacaktır.

Metro Hattının 1.Etabında % 33 seviyesinde fiziksel ilerleme gerçekleştirilmişken Yüklenici, Cumhurbaşkanı Kararnamesi doğrultusunda işi Temmuz 2022 tarihinde tek taraflı feshetmiştir.

Hazine ve Maliye Bakanlığı’ndan gerekli izinler alınarak Kaynarca-Pendik-Tuzla Metro Hattı’nın 1. Etabı olan Pendik Merkez-Kaynarca Merkez-Fevzi Çakmak Metro Hattı ihalesi 14 Eylül 2022 tarihinde yapılmış ve 14 Ekim 2022 tarihinde yer teslimi yapılarak hatta yeniden çalışmalara başlanmıştır.

Hatta elektromekanik işler başlamış olup Pendik Merkez- Kaynarca Merkez-Fevzi Çakmak Hattı Metrosu projesinde güncel fiziksel ilerleme 2025 yılı sonu itibarıyla % 87,5 seviyesine ulaşmıştır. Hattın 2027 yılı ilk çeyreğinde hizmete açılması planlanmaktadır.

%87,5 seviyesine gelmiş olması olumlu. Marmaray ve M4 entegrasyonuyla birlikte açıldığında bölge için önemli bir ulaşım katkısı sağlayacak. 2027 hedefinin gecikmeden gerçekleşmesi önemli.
Darısı M13'ün başına.
 
M5 tamamlandığına göre M10 ve M12'ye odaklanacaklar gibi gözüküyor
İBB’nin açıklanan birçok projede süreleri tutturamadığı bir gerçek. Bu yüzden M10 ve M12 için verilen tarihler de artık ciddi soru işareti oluşturuyor.
M12 29 Ekimde açılacakmış. Takipteyiz.
“Bu yüzden ‘şu tarihte açıyoruz’ diye net sözler vermek yerine daha gerçekçi ve şeffaf planlamalar yapılması daha doğru olur.
Net tarih veriliyorsa tutulmalı; tutulmayacaksa hiç verilmemeli. Daha gerçekçi ve şeffaf planlama şart.
Umarım M12 ve M10 da aynı akıbete uğramaz.
Sinir bozucu olan gecikmelerden çok, verilen sözlerin tutulmaması. Sürekli tarih verip sonra ertelemek kuruma olan güveni aşındırıyor.
 
Son düzenleme:
İBB’nin açıklanan birçok projede süreleri tutturamadığı bir gerçek. Bu yüzden M10 ve M12 için verilen tarihler de artık ciddi soru işareti oluşturuyor.
M12 29 Ekimde açılacakmış. Takipteyiz.
“Bu yüzden ‘şu tarihte açıyoruz’ diye net sözler vermek yerine daha gerçekçi ve şeffaf planlamalar yapılması daha doğru olur.
Net tarih veriliyorsa tutulmalı; tutulmayacaksa hiç verilmemeli. Daha gerçekçi ve şeffaf planlama şart.
Umarım M12 ve M10 da aynı akıbete uğramaz.
Sinir bozucu olan gecikmelerden çok, verilen sözlerin tutulmaması. Sürekli tarih verip sonra ertelemek kuruma olan güveni aşındırıyor.

M10 hattı çoktan açılmış olması lazımdı sadece 2 istasyon açılacak.

Geri kalan istasyonlar zaten 2022 yılında Bakanlık tarafından açılmıştı.

TCDD - Pendik Gar istasyonunda ufak bir atıştırmışlığımız oldu İBB ile sonrasında sarılarak birbirlerimize çözmüştük. 😊

Yer teslimi ile alakalı.

Bizlerde bekliyoruz bir an önce. 🙏 Umarım en kısa sürede bitirirler.
 
M10 hattı çoktan açılmış olması lazımdı sadece 2 istasyon açılacak.

Geri kalan istasyonlar zaten 2022 yılında Bakanlık tarafından açılmıştı.

TCDD - Pendik Gar istasyonunda ufak bir atıştırmışlığımız oldu İBB ile sonrasında sarılarak birbirlerimize çözmüştük. 😊

Yer teslimi ile alakalı.

Bizlerde bekliyoruz bir an önce. 🙏 Umarım en kısa sürede bitirirler.
Teşekkürler, sahadan bilgi çok değerli.
'Sarılarak çözdünüz' güzel. Umarım vatandaşla da aynı sıcaklıkla çözülür.
M10 sadece 2 istasyon, M12 29 Ekim hedefi, M13 %8...
Bir de şunu sorayım:
Taşdelen-Cumhuriyet Mahallesi'nden Sarıgazi Metrosu'na 2 yıldır doğrudan hat yok. Bu konuda TCDD ve İBB sarılarak çözebilir mi?-)
 
Teşekkürler, sahadan bilgi çok değerli.
'Sarılarak çözdünüz' güzel. Umarım vatandaşla da aynı sıcaklıkla çözülür.
M10 sadece 2 istasyon, M12 29 Ekim hedefi, M13 %8...
Bir de şunu sorayım:
Taşdelen-Cumhuriyet Mahallesi'nden Sarıgazi Metrosu'na 2 yıldır doğrudan hat yok. Bu konuda TCDD ve İBB sarılarak çözebilir mi?-)

Bakış açılarımız ayrı olsada İBB ile beraber arka planda yürüttüğümüz çok işler oldu. Bunlar tabi medya & basına yansımaz.

Taşdelen - Cumhuriyet Mahallesi metrosuna gelecek olursak;
TCDD’nin sorumluluğunda olan bir hat değil.
 
Bakış açılarımız ayrı olsada İBB ile beraber arka planda yürüttüğümüz çok işler oldu. Bunlar tabi medya & basına yansımaz.

Taşdelen - Cumhuriyet Mahallesi metrosuna gelecek olursak;
TCDD’nin sorumluluğunda olan bir hat değil.
Bu aslında İBB, İETT ve Çekmeköy Belediyesi’ne yönelik bir göndermeydi.
 
Moderatör tarafında düzenlendi:

KAYNARCA-PENDİK HATTI İÇİN HEDEF 2027 İLK YARISI​

24.06.2026

İBB Başkanvekili Nuri Aslan, Pendik Merkez – Kaynarca Merkez – Fevzi Çakmak Metro hattını inceledi. Aslan, söz konusu hattın 2027'nin ilk çeyreğinde hizmete açılacağını da müjdeledi.

İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin (İBB) kendi öz kaynaklarıyla yürüttüğü metro yatırımları hız kesmeden devam ederken, yapımı süren Kaynarca-Pendik metro hattının 2026 yılı sonu ile 2027'nin ilk yarısı arasında hizmete açılması hedefleniyor. Hatta yapılan çalışmaları dün yerinde inceleyen İBB Başkanvekili Nuri Aslan, İBB Raylı Sistemler Daire Başkanı Erman Eryılmaz ve Metro AŞ Genel Müdürü Özhan Şenol’dan bilgi alan Aslan, değerlendirmelerde bulundu.

Aslan, konuşmasına şu şekilde devam etti:

“10 ADET METRO HATTININ İNŞAATI EKREM İMAMOĞLU DÖNEMİNDE BAŞLATILDI”

“2017 yılında İstanbul Büyükşehir Belediyesi, Kaynarca-Pendik arasındaki metro hattı için bir ihale açıyor. O sırada Belediye Başkanı Kadir Topbaş. Çeşitli sebeplerle Kadir Topbaş istifa ettiriliyor ve yerine İBB Meclisi tarafından Mevlüt Uysal Belediye Başkanı olarak seçiliyor. Mevlüt Uysal göreve gelir gelmez, İBB kaynaklarının çok zorlandığını ve belediyenin ciddi bir borç yükü altında olduğunu belirterek İstanbul’daki tüm metro inşaatlarını; tüm kültür merkezleri, yaşam merkezleri, köprü ve viyadük projelerini durduruyor. Bu doğrultuda bütün daire başkanlıklarına resmi bir yazı gönderiyor. Haliyle İstanbul’un kaderi iki yıl boyunca ötelenmiş oluyor. 2019 yılında Ekrem İmamoğlu İstanbul’da seçimi kazanınca, kendisi ve yol arkadaşları bu durdurulan şantiyelerin tamamını dolaşıyorlar. Yapılmış olan ihaleleri kontrol ederek milletin parasına ve malına sahip çıkıyorlar. İşte bu durdurulan hatlardan biri de şu an içinde bulunduğumuz hattır. Artık projelerde belirli öncelikler belirlendi ve 2019'dan itibaren İstanbul ve dünya tarihinde bir ilk gerçekleşti: Bakanlığın kendi yaptığı hatlar hariç, aynı anda İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin kendi imkanları ve projeleriyle yürüttüğü 10 adet metro hattının inşaatı Ekrem İmamoğlu döneminde başlatıldı”

“2027 İLK YARISINDA BU HATTI DA AÇMIŞ OLACAĞIZ”

“Bu hatların birçoğu hizmete açıldı, bir kısmının ise imalatı hızla devam ediyor. Allah'ın izniyle 2026'nın sonu veya 2027'nin ilk yarısında bu hattı da açmış olacağız. Şu an bulunduğumuz yer, vatandaşlarımızın gelip ticari işletmelerden ve dükkanlardan yararlanacağı peron katıdır. Hemen buradan merdivenlerle aşağı indiğimizde bilet holü katına, yani gişelerin olduğu alana ulaşacağız. Orada biletlerimizi aldıktan sonra bir alt kata inerek metroya binebileceğiz ve İstanbul’un gitmek istediğimiz her noktasına ulaşabileceğiz. Peki Metroyla Nereye Gidemeyeceğiz? Beylikdüzü’ne, Avcılar’a, TÜYAP’a şu an için metroyla gidemeyeceğiz. Peki neden gidemeyeceğiz? Çünkü tek bir imza eksik. O imza atıldığı takdirde, Allah'ın izniyle buralara da metroyu ulaştıracağız.”

“ANADOLU YAKASI'NIN ALTINI DEMİR AĞLARLA ÖRDÜK”

“Burada Daire Başkanımız, Metro A.Ş. Genel Müdürümüz, ilgili firma yetkilileri, belediye meclis üyelerimiz, Pendik İlçe Başkanımız, Ulaşım Komisyonu'ndaki arkadaşlarımız ve Pendik Belediye Başkan Yardımcılarımız yanımızda. Bu projede emeği geçen, bu hattı ilk kez düşünen, ihalesini gerçekleştiren ve bugün de devam ettiren herkesten Allah razı olsun. Dolayısıyla ‘Anadolu Yakası'nda metro yok, bize hizmet getirilmedi’ diyenler yanılırlar. Hem Bakanlık hem de İstanbul Büyükşehir Belediyesi olarak Anadolu Yakası'nın altını demir ağlarla ördük.”

“ÖNEMLİ OLAN MİLLETE HİZMET ETMEKTİR”

İnşallah önümüzdeki dönemde Cumhurbaşkanımız; Sefaköy, Avcılar, Esenyurt, Beylikdüzü ve TÜYAP metro hattının kamu yatırım programına alınmasını imzalayacak. Hazine Bakanımız onay verecek, biz de krediyi temin ederek bu yıl içinde temeli atacağız. Önemli olan millete hizmet etmektir. Hizmetin hangi partinin belediye başkanı tarafından yapıldığının bir önemi yoktur. Millet bu hizmeti hak ediyorsa, siz de halkın ayağına giderek bu hizmeti sunmakla mükellefsiniz. Çünkü bizler, ‘Halka hizmet, Hakk'a hizmettir’ anlayışını benimseyen bir geleneğin temsilcileriyiz. Bu yüzden her zaman söylüyorum: Kimse umutsuzluğa kapılmasın. Bu milletin içinde bir cevher var ve bu ışık kendi içimizden doğacaktır. Öyle ya da böyle, biz bunu başaracağız ve bu millet bir bütün olarak ayağa kalkacaktır. Kimse bu ülkeden gidip bir başka ülkede yaşamayı düşünmesin. Bu ülkede hep birlikte el ele verip geleceğimizi inşa edeceğiz. Ayrımız gayrımız yok; birlikte çalışacak, birlikte başaracağız”

Açıklamaların ardından incelemelerde bulunan Aslan, daha sonra metro şantiyesinde çalışan emekçilerle toplu anı fotoğrafı çektirdi.


PENDIK_METRO_INCELEME_2_cd33c689a5.webp PENDIK_METRO_INCELEME_3_fcfa5381ca.webp PENDIK_METRO_INCELEME_5_7a6a81ffe0.webp

İstanbul Büyükşehir Belediyesi
 
Son düzenleme:

KAYNARCA-PENDİK HATTI İÇİN HEDEF 2027 İLK YARISI​

24.06.2026

İBB Başkanvekili Nuri Aslan, Pendik Merkez – Kaynarca Merkez – Fevzi Çakmak Metro hattını inceledi. Aslan, söz konusu hattın 2027'nin ilk çeyreğinde hizmete açılacağını da müjdeledi.

İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin (İBB) kendi öz kaynaklarıyla yürüttüğü metro yatırımları hız kesmeden devam ederken, yapımı süren Kaynarca-Pendik metro hattının 2026 yılı sonu ile 2027'nin ilk yarısı arasında hizmete açılması hedefleniyor. Hatta yapılan çalışmaları dün yerinde inceleyen İBB Başkanvekili Nuri Aslan, İBB Raylı Sistemler Daire Başkanı Erman Eryılmaz ve Metro AŞ Genel Müdürü Özhan Şenol’dan bilgi alan Aslan, değerlendirmelerde bulundu.

Aslan, konuşmasına şu şekilde devam etti:

“10 ADET METRO HATTININ İNŞAATI EKREM İMAMOĞLU DÖNEMİNDE BAŞLATILDI”

“2017 yılında İstanbul Büyükşehir Belediyesi, Kaynarca-Pendik arasındaki metro hattı için bir ihale açıyor. O sırada Belediye Başkanı Kadir Topbaş. Çeşitli sebeplerle Kadir Topbaş istifa ettiriliyor ve yerine İBB Meclisi tarafından Mevlüt Uysal Belediye Başkanı olarak seçiliyor. Mevlüt Uysal göreve gelir gelmez, İBB kaynaklarının çok zorlandığını ve belediyenin ciddi bir borç yükü altında olduğunu belirterek İstanbul’daki tüm metro inşaatlarını; tüm kültür merkezleri, yaşam merkezleri, köprü ve viyadük projelerini durduruyor. Bu doğrultuda bütün daire başkanlıklarına resmi bir yazı gönderiyor. Haliyle İstanbul’un kaderi iki yıl boyunca ötelenmiş oluyor. 2019 yılında Ekrem İmamoğlu İstanbul’da seçimi kazanınca, kendisi ve yol arkadaşları bu durdurulan şantiyelerin tamamını dolaşıyorlar. Yapılmış olan ihaleleri kontrol ederek milletin parasına ve malına sahip çıkıyorlar. İşte bu durdurulan hatlardan biri de şu an içinde bulunduğumuz hattır. Artık projelerde belirli öncelikler belirlendi ve 2019'dan itibaren İstanbul ve dünya tarihinde bir ilk gerçekleşti: Bakanlığın kendi yaptığı hatlar hariç, aynı anda İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin kendi imkanları ve projeleriyle yürüttüğü 10 adet metro hattının inşaatı Ekrem İmamoğlu döneminde başlatıldı”

“2027 İLK YARISINDA BU HATTI DA AÇMIŞ OLACAĞIZ”

“Bu hatların birçoğu hizmete açıldı, bir kısmının ise imalatı hızla devam ediyor. Allah'ın izniyle 2026'nın sonu veya 2027'nin ilk yarısında bu hattı da açmış olacağız. Şu an bulunduğumuz yer, vatandaşlarımızın gelip ticari işletmelerden ve dükkanlardan yararlanacağı peron katıdır. Hemen buradan merdivenlerle aşağı indiğimizde bilet holü katına, yani gişelerin olduğu alana ulaşacağız. Orada biletlerimizi aldıktan sonra bir alt kata inerek metroya binebileceğiz ve İstanbul’un gitmek istediğimiz her noktasına ulaşabileceğiz. Peki Metroyla Nereye Gidemeyeceğiz? Beylikdüzü’ne, Avcılar’a, TÜYAP’a şu an için metroyla gidemeyeceğiz. Peki neden gidemeyeceğiz? Çünkü tek bir imza eksik. O imza atıldığı takdirde, Allah'ın izniyle buralara da metroyu ulaştıracağız.”

“ANADOLU YAKASI'NIN ALTINI DEMİR AĞLARLA ÖRDÜK”

“Burada Daire Başkanımız, Metro A.Ş. Genel Müdürümüz, ilgili firma yetkilileri, belediye meclis üyelerimiz, Pendik İlçe Başkanımız, Ulaşım Komisyonu'ndaki arkadaşlarımız ve Pendik Belediye Başkan Yardımcılarımız yanımızda. Bu projede emeği geçen, bu hattı ilk kez düşünen, ihalesini gerçekleştiren ve bugün de devam ettiren herkesten Allah razı olsun. Dolayısıyla ‘Anadolu Yakası'nda metro yok, bize hizmet getirilmedi’ diyenler yanılırlar. Hem Bakanlık hem de İstanbul Büyükşehir Belediyesi olarak Anadolu Yakası'nın altını demir ağlarla ördük.”

“ÖNEMLİ OLAN MİLLETE HİZMET ETMEKTİR”

İnşallah önümüzdeki dönemde Cumhurbaşkanımız; Sefaköy, Avcılar, Esenyurt, Beylikdüzü ve TÜYAP metro hattının kamu yatırım programına alınmasını imzalayacak. Hazine Bakanımız onay verecek, biz de krediyi temin ederek bu yıl içinde temeli atacağız. Önemli olan millete hizmet etmektir. Hizmetin hangi partinin belediye başkanı tarafından yapıldığının bir önemi yoktur. Millet bu hizmeti hak ediyorsa, siz de halkın ayağına giderek bu hizmeti sunmakla mükellefsiniz. Çünkü bizler, ‘Halka hizmet, Hakk'a hizmettir’ anlayışını benimseyen bir geleneğin temsilcileriyiz. Bu yüzden her zaman söylüyorum: Kimse umutsuzluğa kapılmasın. Bu milletin içinde bir cevher var ve bu ışık kendi içimizden doğacaktır. Öyle ya da böyle, biz bunu başaracağız ve bu millet bir bütün olarak ayağa kalkacaktır. Kimse bu ülkeden gidip bir başka ülkede yaşamayı düşünmesin. Bu ülkede hep birlikte el ele verip geleceğimizi inşa edeceğiz. Ayrımız gayrımız yok; birlikte çalışacak, birlikte başaracağız”

Açıklamaların ardından incelemelerde bulunan Aslan, daha sonra metro şantiyesinde çalışan emekçilerle toplu anı fotoğrafı çektirdi.


Ekli dosyayı görüntüle 46675 Ekli dosyayı görüntüle 46676 Ekli dosyayı görüntüle 46677

İstanbul Büyükşehir Belediyesi
Önce 2026 yılının ilk başıydı,
Daha sonra 2026 yılı sonu oldu,
Akabinde 2027 ilk çeyrek denildi,
Şimdi ise 2027 yılı yarısı oldu.

Bu gidişle 2028 olursa şaşırmayalım.

%87,5 fiziki ilerlemesi mevcut bir hat ve sürücülü bir hat. İstenirse yıl sonu bile açılır fakat anladığımız kadarıyla ilk hedef M12 sonrasında ise M10 hattı.
 
Önce 2026 yılının ilk başıydı,
Daha sonra 2026 yılı sonu oldu,
Akabinde 2027 ilk çeyrek denildi,
Şimdi ise 2027 yılı yarısı oldu.

Bu gidişle 2028 olursa şaşırmayalım.

%87,5 fiziki ilerlemesi mevcut bir hat ve sürücülü bir hat. İstenirse yıl sonu bile açılır fakat anladığımız kadarıyla ilk hedef M12 sonrasında ise M10 hattı.

Artık ertelemelere halk olarak alışkınız. Sürücülü bir hat olduğu için tesler sürücüsüz hatlara kıyasla daha erken tamamlanma imkanı var. Dediğiniz gibi M12'den sonra artık bu hatta sıra geliyor açılış için.
 
Artık ertelemelere halk olarak alışkınız. Sürücülü bir hat olduğu için tesler sürücüsüz hatlara kıyasla daha erken tamamlanma imkanı var. Dediğiniz gibi M12'den sonra artık bu hatta sıra geliyor açılış için.
Sayın Cumhurbaşkanımız ve Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımızın dikkatine,


Benim kanaatime göre İstanbul'daki metro projelerinin planlama, yapım ve işletme süreçlerinin tek bir kurum tarafından yürütülmesi daha etkin sonuçlar doğuracaktır. Bu doğrultuda, İBB bünyesinde bulunan metro projelerinin Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı çatısı altında değerlendirilmesinin faydalı olacağını düşünüyorum.


Yalnızca yapım süreçlerinin değil, işletmecilik faaliyetlerinin de aynı çatı altında toplanması; finansman, proje yönetimi, yatırım planlaması ve işletme koordinasyonu açısından önemli avantajlar sağlayabilir. Ayrıca bu sayede kurumlar arasında yaşanan yetki ve sorumluluk tartışmalarının azalacağı, projelerin daha hızlı ve verimli şekilde hayata geçirilebileceği kanaatindeyim.


Bu görüş ve önerimin değerlendirilmesini saygılarımla arz ederim.
 
Sayın Cumhurbaşkanımız ve Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımızın dikkatine,


Benim kanaatime göre İstanbul'daki metro projelerinin planlama, yapım ve işletme süreçlerinin tek bir kurum tarafından yürütülmesi daha etkin sonuçlar doğuracaktır. Bu doğrultuda, İBB bünyesinde bulunan metro projelerinin Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı çatısı altında değerlendirilmesinin faydalı olacağını düşünüyorum.


Yalnızca yapım süreçlerinin değil, işletmecilik faaliyetlerinin de aynı çatı altında toplanması; finansman, proje yönetimi, yatırım planlaması ve işletme koordinasyonu açısından önemli avantajlar sağlayabilir. Ayrıca bu sayede kurumlar arasında yaşanan yetki ve sorumluluk tartışmalarının azalacağı, projelerin daha hızlı ve verimli şekilde hayata geçirilebileceği kanaatindeyim.


Bu görüş ve önerimin değerlendirilmesini saygılarımla arz ederim.


Öneriniz koordinasyonu kolaylaştıracak gibi görünse de, pratik uygulamada bazı sorunlar doğurabilir. Metro hatları tek başına çalışan sistemler değildir. Otobüs hatları, metrobüs, tramvay, vapur seferleriyle bir bütün olarak planlanmalıdır. Şehrin kılcal damarlarını ve anlık ihtiyaçlarını en iyi bilecek kurum İBB yönetimidir. Çözüm tüm yetkiyi bakanlığa devretmek değil, yerel yönetim ile bakanlık arasındaki sağlıklı bir ortak çalışma mekanizması kurmak olmalıdır. Dünyadaki mega kentlerde de metro işletmeleri genellikle yerel yönetimlerin uhdesindedir.
 
Öneriniz koordinasyonu kolaylaştıracak gibi görünse de, pratik uygulamada bazı sorunlar doğurabilir. Metro hatları tek başına çalışan sistemler değildir. Otobüs hatları, metrobüs, tramvay, vapur seferleriyle bir bütün olarak planlanmalıdır. Şehrin kılcal damarlarını ve anlık ihtiyaçlarını en iyi bilecek kurum İBB yönetimidir. Çözüm tüm yetkiyi bakanlığa devretmek değil, yerel yönetim ile bakanlık arasındaki sağlıklı bir ortak çalışma mekanizması kurmak olmalıdır. Dünyadaki mega kentlerde de metro işletmeleri genellikle yerel yönetimlerin uhdesindedir.
Görüşünüz için teşekkür ederim.

Ulaşım projelerinde kurumların rolü ve koordinasyon modeli elbette tartışmaya açıktır ve her yaklaşımın kendi içinde güçlü yönleri bulunmaktadır.

Benim vurgulamak istediğim temel nokta ise sistem tartışmasından ziyade sahadaki sonuçlardır. Yıllardır açıklanan bazı projelerin gecikmesi, vatandaş olarak bizde doğal olarak “daha öngörülebilir ve hızlı ilerleyen bir yapı mümkün mü?” sorusunu gündeme getiriyor.

Nihai beklenti, hangi model benimsenirse benimsensin, projelerin şeffaf, planlı ve zamanında tamamlanmasıdır.
 
Pendik - Kaynarca Metrosu 2026'da da Açılmayacak!
Ancak biliyorsunuz, bu proje 2017’den beri bitirilemeyerek adeta bir yılan hikayesine döndü. CHP yönetimi 2024-25-26 derken bu sefer de 2027 yılını işaret etti.
Peki, sizce bu defa verilen tarih tutacak mı, yoksa yine yeni bir gerçekleşmeyen vaatle mi karşılaşacağiz?
 
Önce 2026 yılının ilk başıydı,
Daha sonra 2026 yılı sonu oldu,
Akabinde 2027 ilk çeyrek denildi,
Şimdi ise 2027 yılı yarısı oldu.

Bu gidişle 2028 olursa şaşırmayalım.

%87,5 fiziki ilerlemesi mevcut bir hat ve sürücülü bir hat. İstenirse yıl sonu bile açılır fakat anladığımız kadarıyla ilk hedef M12 sonrasında ise M10 hattı.
Zenon'un Akhilleus ve kaplumbağa paradoksu resmen bu metro için yazılmış. 😂
 
Önce 2026 yılının ilk başıydı,
Daha sonra 2026 yılı sonu oldu,
Akabinde 2027 ilk çeyrek denildi,
Şimdi ise 2027 yılı yarısı oldu.

Bu gidişle 2028 olursa şaşırmayalım.

%87,5 fiziki ilerlemesi mevcut bir hat ve sürücülü bir hat. İstenirse yıl sonu bile açılır fakat anladığımız kadarıyla ilk hedef M12 sonrasında ise M10 hattı.
Demek ki Zenon'un Akhilleus ve kaplumbağa paradoksu gerçekten doğruymuş. Bu metro hattının açılış tarihi de tıpkı kaplumbağa gibi, ne kadar yaklaşırsanız yaklaşın hep biraz daha ileri gidiyor. 😂😂
“@TCDD Demiryolları Bey, M10dsn daha zor durumdaki hatlar da var: M13.🙂
M13 Yenidoğan–Söğütlüçeşme metro hattı için ise maalesef şu an bir umut da görünmüyor.
 
Demek ki Zenon'un Akhilleus ve kaplumbağa paradoksu gerçekten doğruymuş. Bu metro hattının açılış tarihi de tıpkı kaplumbağa gibi, ne kadar yaklaşırsanız yaklaşın hep biraz daha ileri gidiyor. 😂😂
“@TCDD Demiryolları Bey, M10dsn daha zor durumdaki hatlar da var: M13.🙂
M13 Yenidoğan–Söğütlüçeşme metro hattı için ise maalesef şu an bir umut da görünmüyor.

Üzücü bir durum açıkçası. Mart-2024’den beri hiçbir şekilde ilerleme kaydedilmemiş olması…ve üstelik yüklenici firma da hakediş ödemesini beklemekte.

İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin mali durumunu göz önünde bulunduracak olursak maalesef kendi öz kaynaklarıyla bu hattın inşaatını tamamlama imkanları bulunmuyor.

Halbuki bu hattın 2024 yılında temeli atıldığında kendi özkaynağımızı kullanarak inşa edeceğiz demişlerdi.

Bu hattın tamamlanabilmesi için İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin ek kredi başvurusu yapması gerekiyor ki bu da Hazine ve Maliye Bakanlığının onayına tabi.

Tıpkı M12 Göztepe - Ataşehir - Ümraniye metro hattında olduğu gibi..
(Bu hattın ek kredi başvurusu 2023 yılında yapılmış olup, 2024 yılında Bakanlık tarafından gerekli onay verilmişti.)

Nihayetinde M13 hattının finansman sorununu bir an önce çözmeleri gerekli.


Fakat şuan da iBB’nin öncelikli hat listesinde;

M12,
M10,
M7,
M1B hatları mevcut.
 
Geri